dinsdag 21 januari 2014

Hoe blijf ik rustig tijdens vaccinaties?

Als je vaccinaties moet halen voor een land of een operatie moet ondergaan is het niet een van de leukste zaken om mee te beginnen! Sommige mensen vinden het gewoon eng, maar er zijn ook mensen en die vinden het doodeng!
 
Maar ja als er geen uitweg is, zal toch echt die prikken moeten halen. Mocht je een hele erge angst hebben met vervelende gevolgen ( nachtmerries, flauwvallen, slapeloze nachten, hyperventileren enz.) dan wil je er toch alles aan doen om rustig te blijven. Makkelijk is het niet maar als je het in elk geval probeert, is het al heel wat!
 
Voordat ik afgelopen week mijn injecties moest halen, heb ik informatie opgezocht om rustig te blijven en dit waren de tips:

- Door rustig in te ademen door je neus en uit te ademen door je mond.
- Door rustig te ademen ontspannen je spieren. Je kan daardoor minder pijn voelen, bijvoorbeeld tijdens het prikken. Je kan ook proberen je slap te maken.
- Als je weet wanneer iets gaat gebeuren, is het vaak minder spannend. Tel daarom tot drie en spreek af met de dokter of verpleegkundige dat bij drie de prik komt.
- Probeer aan iets heel anders te denken, zoals een vakantie of je huisdier. Dit kan je helpen minder zenuwachtig te zijn. Je kan ook wat gaan lezen of je laten voorlezen.
- Een Ipod, knuffel, boek of iets anders maken het wachten minder vervelend.
 
Toch vond ik deze tips niet genoeg en daarom wil ik er wat persoonlijke tips aan toevoegen.
 
- Bij verschillende winkels als bijvoorbeeld de DA kan je medicijnen kopen, die je rustiger maken. En als je bang bent om medicijnen te slikken kan je altijd nog kiezen voor druppels in plaats van pillen. Ik kocht A. Vogel Passiflora extra sterk. Voor 9.99 (euro) kan je dit kopen en heb je dertig tabletten. Mocht je nou toch pillen willen, maar angst hebben om te slikken, kan je de pil ook tussen twee lepels fijnmalen en bijvoorbeeld in een glas water doen.
Passiflora Rustgevend Extra Sterk Tabletten 30 stuks
Toch moet ik eerlijk bekennen, dat ik wel moest huilen bij de dokter van angst. Maar aan de andere kant, ik ging liggen en heb alle drie de prikken wel gehad! En achteraf viel het mee!
- Vraag of je mag liggen. Normaal gesprokken moet je op een stoel zitten, maar soms is het prettig als je gewoon ontspannen gaat liggen.
- Kijk of je verdovingspleister kan regelen. Ik kwam er helaas te laat achter dat dit bestond, maar het kan je een prettiger gevoel geven als je weet dat je een verdovingspleister op hebt.
- Neem mensen met je mee, waarbij je je op je gemak voelt.
 
Trouwens, ik wil nog even zeggen dat het niet uitmaakt hoe veel zorgen je je maakt of  als je moet huilen, wanneer je de prikken eenmaal gehad hebt is het super goed van je!
 
 
Extra tips zijn altijd welkom!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten